DOSTUNUN YÜZKARASI DÜŞMANININ MASKARASI: Olmak veya Olmamak; «that’s the question!»


Bu harmanın gelir sonu, kapıştırın giderayak. Yarın bakarsınız söner bugün çıtırdayan ocak. Bugünkü mideler kavi, bugünkü çorbalar sıcak, atıştırın, tıkıştırın, kapış kapış, çanak çanak… Yiyin efendiler yiyin, bu han-ı iştiha sizin, doyunca, tıksırınca, çatlayıncaya kadar yiyin!

***

DOSTUNUN YÜZKARASI DÜŞMANININ MASKARASI OLMAMAK

©Erol Erdoğmuş.

ÖNSÖZ

MEHMET AKİF Seyfi Baba adlı şiirinde der ki:
Kim kazanmazsa bu dünyada bir ekmek parası
Dostunun yüzkarası düşmanının maskarası …
[Şiir]

Ekmek parası kazanmak; para ile karşılanacak gereksindiklerini gidermektir. Yeteri kadar parası olmayan kişi ya da millet; dostunun yüzkarası, düşmanının maskarası olmaya mahkumdur.

PARA TANRI

Tanrı’ya inanan fakat onu göremeyen; işitemeyen, koklayamayan,ona dokunamayan, onu tadamayan; onu 5 duyusuyla algılayamayan Ademoğlu, kendine gözle görülen, elle tutulan; “Dile benden ne dilersen” diyen bir put yarattı ve adını Tanrı koydu.

Hallacı Mansur’un cami avlusunda tepinerek, camiden çıkan cemaate; “Sizin taptığınız Allah benim ayaklarımın altındadır!..” dediği yer kazıldığında çıkan bir küp altındır PARA TANRI.

“İnsanoğlunun hiçbir icadı”demiş Sophokles binlerce yıl önce, “para kadar fesat kaynağı değildir”. Nedenini Aristoteles yine binlerce yıl önce açıklamış:”Her zengin, zenginliğini sınırsız artırmak ister”. Niçin? Daha çok para ile daha çok güçlü olmak için. Bunun için yapmayacağı hiçbirşey olmadığı için. [Aristotle – 384—322 B.C.E.]

Oysa; “Para, gübre gibi etrafa yayılmazsa işe yaramaz” düşüncesinde F. Bacon. Gübre gibi etrafa yayılmazsa ya da dolaşıma bırakılmazsa, piyasadan çekilir birilerinin yastık altına atılırsa; o kişilerin işine yaracağı güne kadar mahpus kalır halkın parası. [Sir Francis Bacon]

PARA PARA. DAHA ÇOK PARA

“Savaşabilmek için” demiş İtalyan General Gian Jacopo -1440; 1518- “üç şey gerekir: Para, para, ve daha çok para”. “Tüfek icat oldu mertlik bozuldu, eğri kılıç kında paslanmalıdır” diyen Köroğlu; kılıcın, kının, tüfeğin arkasındaki etkin gücü -parayı- görmüyor ve para sahibinin çıkarlarının nelere mal olduğunu gözardı ediyordu. [Gian Giacomo Trivulzio]

Savaşanlar kılıcın tüfeğin peşindeyken; onları savaştıranlar ellerinde tuttukları para gücüyle kılıcı tüfeği imal ediyor veya ettiriyor, savaşanlara satarak kazanıyor, onları kışkırtarak siyasi ve ktisadi kazançlarını artırıyorlar. “Nerde para varsa, orada yahudi vardır” diyen Montesquıeu para ile yahudiyi Yanyana getirerek ne demek istiyordu? “Fazla para insanı insafsız yapar” diyen Horatius’u haklı çıkarmak için mi İsrail Filistin’e karşı insafsız?

George Bernard Shaw, Albert Einstein onuruna verilen yemekte konuşuyor. Einstein (sağında)

G. Bernard Shaw “Para idaresini bilmeyen bir adamı mahvetmenin en emin yolu, ona biraz para vermektir” derken; para idaresini -ekonomiyi- bilmeyen adamları allayıp pullayıp halkın gözünde parlatan ve onları halka seçtirerek iktidar olmalarını sağladıktan sonra onlara biraz para vererek borçlandıran iki yakalarının bir araya gelmesini önleyerek ülkeleri kendilerine bağımlı kılan parababalarını mı kastediyordu acaba [1925 – Nobel Edebiyat Ödülü]?

Ticaret hemoglobinsiz savaştır. Hele işler tıkırından çıksın maşa varken elini ateşe sokmadan, hemoglobinli savaşçıları harekete geçiriverir. Savaş’ın para! Para! Para! -ekonomi- olduğunu kavrayamayanlar; para savaşında her kuruşun mermi, liraların tank, füze, uçak; her şirketin parasal gücüne göre örgütlenmiş manga, takım, bölük, tabur, alay, kolordu ve ordu olduğunu kavrayamadılar.

Mehmet Akif’in sözünü ettiği bir ekmek parası kazanmanın, her konuda yeterli bilgi beceri kazanmak olduğunu anlayamadılar.

Eloğlunun silahıyla savaş gerdeğine girmenin çaresizliğine ve onursuzluğuna katlanmayı seçtiler.”Yurtta sulh, cihanda sulh” ideali cihanda ertelendiği sürece; herkes kendi silahını kendisi yapacak. Kendi yazılımını kendisi yazacak. Kendi ekonomisini kendisi yönetecek. Kendi durumundaki ülkelerle dayanışarak direnecek; başaracak ya da başaracak. Başka çare yok.

Leave a Reply

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: