Döviz Kuru; Maliyet Enflasyonu; İhracat; Asgari Ücret ve Şürekası…


Çiftçi iktidara; ‘Dur ayağıma bi yer edem, gör bah sana ne edem!’ diyor (mu?)

‘Mal ve hizmet ihracatı, 2016 yılının üçüncü çeyreğinde bir önceki yılın aynı çeyreğine göre zincirleme hacim endeksi olarak yüzde 7 azaldı, ithalatı ise yüzde 4,3 arttı.village_for_sale İşgücü ödemelerinin gayrisafi katma değer içerisindeki payı yüzde 36,1 oldu. İşgücü ödemelerinin cari gayrisafi katma değer içerisindeki payı geçen yılın aynı döneminde yüzde 31,4 iken bu oran 2016 yılının üçüncü çeyreğinde yüzde 36,1 oldu. Net işletme artığı/karma gelirin payı ise yüzde 53,3’den yüzde 47,4’e düştü…’ Gel de çık işin içinden (mi?). Yok öyle, bu iktidarı başa getirenler «Patagonya»lılar değil mi? Gidin onlara çatın birader! Ne ağlaşıyorsunuz ki! İçerideki «Reel» tabloyu seyredince, artık sizleri kimse tutamaz…

***

«Şeytan» bunun neresinde!

munir_kebir2

© Münir Kebir

Mal ve hizmet ihracatı, 2016 yılının üçüncü çeyreğinde bir önceki yılın aynı çeyreğine göre zincirleme hacim endeksi olarak yüzde 7 azaldı, ithalatı ise yüzde 4,3 arttı. İşgücü ödemelerinin gayrisafi katma değer içerisindeki payı yüzde 36,1 oldu. İşgücü ödemelerinin cari gayrisafi katma değer içerisindeki payı geçen yılın aynı döneminde yüzde 31,4 iken bu oran 2016 yılının üçüncü çeyreğinde yüzde 36,1 oldu. Net işletme artığı/karma gelirin payı ise yüzde 53,3’den yüzde 47,4’e düştü.

***********

Şimdi bu ne demek? Yani bu haberden daha doğrusu devletin yetkili kuruluşunun raporundan ne anladınız? Lütfen herkes kendine sorsun. Bakın ben özeleştiri düzeyinde bir şey söyleyeyim ama lütfen darılmayın. Hepimiz aynı gemideyiz. Denizde neredeyse Tsunami gibi dalga var. Öyleyse, hamaseti (övünmeyi ) bir tarafa bırakarak, kendimizi aldatmayalım ve gerçeklerle yüzleşelim. HİÇ KİMSE .. BELKİ ECCÜK BİR AZINLIK ANLADIYSA ONA BİrŞEy DEMEM AMA %90 KİMSE BİrŞEY ANLAMADI diyorum.. evet diyorum ve dedim.

Yok anladık diyorsanız, o zaman size sadece bu haberden bir tek soru; İhracat demek, yurt içinde ürettiğiniz bir malı elin «gavuru»na ya da müslümanına kısacası Türkiye dışındaki ülkelere satmak demektir.
Bunu biliyorsunuz…

Peki kardeşim Dolar uçtu… Siz geçen sene 1 dolara sattığınız limonu yine 1 dolara varsayalım ki Rusya’ya sattınız. Geçen sene 14 Aralık 2015 te Dolar kuru 2 Lira 96 kuruştu. Dolaysıyla sattığınız limondan elinize 2 Lira 96 Kuruş geçmişti. Şimdi ise (bugün) doların kuru 3 Lira 55 Kuruş… Oh be yaşasın diyeceksiniz değil mi? Çünkü bu sene elinize 3 lira 55 kuruş geçti. Geçen seneye göre 65 kuruş kârla limonu sattınız demektir.

Peki kardeşim yukarıdaki yazı diyor ki; Mal ve hizmet ihracatı %7 azaldı. Yani ihraç malınız dolar kurunun yükselmesine rağmen AZALDI?
Peki niye?
Bunu kendinize bir sorun.
Niye azaldı biliyormusunuz?
Bakın;

1 – Türkiye’de maliyet enflasyonu çıktı ortaya. Yani sizin, gübreye, mazota, işçiye ödediğiniz para arttı!..
Bu ne demektir?
1 lira maliyetle elde ettiğiniz limonu artık 1 Lira 30 kuruşa mal ettiniz demektir.
Peki bu da ne demektir?
Bu da demektir ki, siz doların artışından dolayı 65 kuruş değil 35 kuruş kâr ettiniz (gübre,mazot,işçi ücretlerine zam geldi. Maliyetiniz de haliyle 30 kuruş arttı).

Şimdi diyorlar ki, ‘Köylü patatesi kilosu 65 kuruştan satarsa başa baş durumda oluyor.’ Yani ne kâr ediyor ne zarar. Ancak 1 liraya toptancıya satarsa kâr eder. Ama ne gezer. Şu anda toptancı patatese 20 kuruş fiyat veriyor ve bu durumda patates üreticisi borçlandığı için iflas ediyor.

Gübreci, mazotçu ve işçi, üreticiyi icraya veriyor.

Köylü de “Haktır ama yoktur” deyip köyünü satışa çıkarıyor. Tabi bu işin içinde maliyet enflasyonu yanında, Türkiye’de köylü üretici, üretimini öyle batıdaki gibi endüstriyel araçlarla değil, emek yoğun “Saldım çayıra, Mevlam kayıra” yöntemi yle ekip biçtiği için ya don vuruyor ya da aniden ilkbahar yaza, yaz ilkbahara dönüşüyor, Mevlam da; aklınızı kullanın, siz oylarınızla hükümeti seçiyorsunuz, işte size; “ne kadar ekmek o kadar köfte…” diyor!..

***********

Yazı uzayacak. Bu sefer de kimse okumayacak. İyisi mi kısa keseyim.

2 – Reel Sektör dedikleri Sanayii erbabı, ‘eşeğe güç yetiremeyince hırsını palanından alır’ diye bir söz var ya… işte o misal. Sanayi sektörü, kayıt dışı (sigortasız) işçiye “Gel” diyor. İşsiz koşa koşa giderek “emrindeyim” diyor.
Asgari ücretin 1300.-TL den 1600.-TL’ye yükseltilme savaşı işte bu kayıt dışılığın, –sanayicisine, tüccarına, esnafınaavuç açmasındandır. Yaşasın Suriyeli göçmenler!… Şimdilik 5 kuruşa 5 takla atıyorlar. Peki ya palazlandıklarında (Vatandaşlık ta verilecek ya)?

Tek bir yanıtla son veriyorum.

Elazığ’lıların çok güzel bir sözü var. “Dur ayağıma bi yer edem, gör bah sana ne edem”

Sözüm, Halka değil, kendisi, ailesi ve çoluk çocuğunun geleceğini düşünmesi gereken CUMHUR’a dır.

Üzüntülerimle,

2 Responses

  1. […] Döviz Kuru; Maliyet Enflasyonu; İhracat; Asgari Ücret ve Şürekası… […]

  2. […] Ekonominin ahval-i umumiyesini geçen gün Münir Kebir bey gayet güzel anlattı. [Döviz Kuru; Maliyet Enflasyonu; İhracat; Asgari Ücret ve Şürekası…] […]

Leave a Reply

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: