Şiir Pazarı : Gitmek veya Gitmemek…


That is the question!

JF7_045021_1600x2560

Hayatından memnun olan yok.
Kiminle konuşsam aynı şey…
Her şeyi, herkesi bırakıp gitme isteği.
“Sırtında yumurta küfesi olmak” diye bir deyim vardır; Evet, sırtımızda yumurta küfesi var hepimizin,
Kendi imalatımız küfeler.
Bir yanımız “kalk gidelim”, öbür yanımız “otur” diyor. “Otur” diyen kazanıyor.
O yan kalabalık zira…
Bahar mıdır bizi bu hale getiren?
Galiba.
Ben her bahar âşık olmam ama
Her bahar gitmek isterim.
Gittiğim olmadı hiç,
Ama olsun…
İstemek de güzel.

© photocredit

***

p_2785_o

Bugünlerde herkes gitmek istiyor.
Küçük bir sahil kasabasına,
Bir başka ülkeye,
dağlara, uzaklara…
Hayatından memnun olan yok.
Kiminle konuşsam aynı şey…
Her şeyi, herkesi bırakıp gitme isteği.
Öyle “yanına almak istediği üç şey” falan yok.
Bir kendisi.
Bu yeter zaten.
Her şeyi, herkesi götürdün demektir.

Keşke kendini bırakıp gidebilse insan.
Ama olmuyor.
Hadi kendimize razıyız diyelim, öteki de olmuyor.
Yani her şeyi yüzüstü bırakmak göze alınmıyor.
Böyle gidiyoruz işte.
Bir yanımız “kalk gidelim”, öbür yanımız “otur” diyor. “Otur” diyen kazanıyor.
O yan kalabalık zira…
İş, güç, sorumluluk, çoluk çocuk, aile,
Güvende olma duygusu…
En kötüsü alışkanlık.
Alışkanlığın verdiği rahatlık,
Monotonluğun doğurduğu bıkkınlığı yeniyor.
Kalıyoruz…

Kuş olup uçmak isterken, ağaç olup kök salıyoruz. Evlenmeler…
Bir çocuk daha doğurmalar…
Borçlara girmeler…
İşi büyütmeler…
Bir köpek bile bizi uçmaktan alıkoyabiliyor.
Misal ben…
Kapıdaki Rex’i bırakıp gidemiyorum.
Değil bu şehirden gitmek,
İki sokak öteye taşınamıyorum.
Alıp götürsem gelmez ki…
Bütün sokağın köpeği olduğunun farkında,
Herkes onu, o herkesi seviyor.
Hangi birimizle gitsin?

“Sırtında yumurta küfesi olmak” diye bir deyim vardır; Evet, sırtımızda yumurta küfesi var hepimizin,
Kendi imalatımız küfeler.
Ama eğreti de yaşanmaz ki bu dünyada.
Ölüm var zira.
Ölüme inat tutunmak lazım,
İnadına kök salmak lazım.
Bari ufak kaçışlar yapabilsek.
Var tabii yapanlar, ama az.
Sadece kaymak tabakası.
Hepimiz kaçabilsek…
Bütçe, zaman, keyif…
Denk olsa.
Gün içinde mesela…
Küçücük gitmeler yapabilsek.
Ne mümkün.
Sabah 9, akşam 18
Sonra başka mecburiyetler
Sıkışıp kaldık.
Sırf yeme, içme, barınmanın bedeli
Bu kadar ağır olmamalı.
Hayatta kalabilmek için bir ömür veriyoruz.
Bir ömür karşılığı, bir ömür yani.
Ne saçma…

Bahar mıdır bizi bu hale getiren?
Galiba.
Ben her bahar âşık olmam ama
Her bahar gitmek isterim.
Gittiğim olmadı hiç,
Ama olsun…
İstemek de güzel.

Can Yücel [bütün şiirleri]

*

p_2779_o

Gittin!
Dünyanın bütün dillerinde
Bilmediğim sözcüklerle ağlıyorum
Her gece
Bir şiiri kanatıyor,
Duvarlara
Giderken çekip çıkardığın
Kalbimi asıyorum
Acılar, ruhumu
Belleğine mil çekilmiş bir diyara düşürüyor dili,
ağzından sökülen lal bir kentin sessiz çığlığı,
kulaklarımı sağır ediyor
Ben bir yandan
Kent bir yandan
Ağlıyoruz
Gözyaşlarımız toprakta dikenler büyütüyor
ve çocukların bedenleri bu kez mayın yerine
dikenlerde patlıyor
kent, gözyaşlarımızla sular altında kalıyor
Bense çocukların ruhunda kanıyor
sevinçleriyle birlikte toprağa karışıyorum!

Nilay Akçay

*

Yüreğimi sürüye sürüye geldiğim kuytudayım şimdi Masrafsız seyahatlerim, iç çekişlerim olmuş
Veresiye aşklara kalbimi kapayalı yıllar geçmiş
Benim beyhude ömrüme nice acılar yüklenmiş
Ellerimde hüznün sarısı,yüreğimde kırgınlığın boz rengi var
Sevdasız kaç yıl geçmiş, yürek tükenmiş
Adını sevda koyamadığım aşklarla çok bayramlar gelmiş geçmiş
Fark etmediğim günlerde uykusuzluk çekmişim Sigaramı küllükte unuttuğum nice gecelere nice günler doğmuş Nice kitaplar okmuşum, fikrimi okuyan olmamış İlmine hayran olduğum doğanın bana armağanı ağır işleyen bedenim

Şimdi benim âşk ikindim
Yoo kabahati yok bu defa yüreğin
En az benim kadar aciz ve bezgin
Suçu gözlere atıyoruz,görmeseydi
Suçu akla atıyoruz, bilmeseydi
Yaz bitiyor,sonbahara az kalmış
Daha çok mevsimler devirmez mi bu beden?
Ben de uslanmayan aynı yürekle
Karanlığa gizliyorum sevdamı
Kendimden bile saklıyorum yürekteki kımıldamayı

Şaşırmıyorum
Yine geçiş izni olmayan limanı ben bulmuşum
Az daha uğraşsam tüm ülkelerde mahkum olurmuşum Mahkumiyet ağır gelmezde, ederi nedir bu sevdanın? Hayat bir defa yazılan ama silgisi olmayan bir defter
Nice karalamalardan sonra bu sevdayı kim bekler?
Aşkı yarın yaşayacaksın diyor en sevdiğim yazar
Bugüne dönmeyecek yarının kime ne hayrı var?
Karşı duramadığımız tek şey geçen zaman
Zaman içinde eriyen binlerce beden
Sayılı günlerle ömür gelir geçer
Saya saya bitmedi beyhude seneler
Sen diyemiyorum, aşk diyemiyorum
Sevda ile aramda aşılmaz ketler
Balkonda akşam serinliği, bende ise aşk sersemliği

Tanıyanlar yine diyor ki, -kızım bu da geçer
Bende avareliğe müsait bir mizaç var
Sende kendinden emin olmanın asil rengi
Bende duyulmamış sözlere özlem
Sende gidenlere söylenmemiş veda sözleri
Ben yarıda kalanların yasındayım
Sen yaşadıklarınla ömrün ortasında
İkimizin eşitliği bir aşk eder mi?
Sence bu bir heveste çabuk geçer mi?
Ahir ömre beş kalmış
Günler biter mi?
Şimdi benim aşk ikindim
Gece düşer mi?

Güler Ok

*

Bedeninle bedenim, arasına tel örgüler çekilmiş iki yasaklı bölge şimdi,
geçişi çok uzak zamanlarda kalmış
Yokluğunun coğrafyasında
cirit atan tek gözlü çift başlı acılar dikildi karşıma kınından çıkan ucu sivri hatıralar saplandı
bilincimin en diri yanlarına
yırtıcı bir fotoğraf, pençesine aldı gülüşümü
ve savurdu bir okyanusun en dibine
korkular devriye gezdikçe bedenimde
göz altına alındı umutlarım
Yalnızlık,
yatağıma musallat olan sinsi bir sevgili
Koynuma aldıkça, hüzün yüklü bir şiir çağırıyor beni uzaklardan sevda cümlelerinin
Aşk yüklü dizelerine takılıp
Kovuluyorum
Hiçbir dizeye duygu veremeyen
Pörsümüş, uyumsuz bir sözcüğüm şimdi
ilişmeye çalıştığım bir şiirde
yavaş yavaş anlamımı yitiriyor
hiçliğe yuvarlanıyorum!

Nilay Akçay

Leave a Reply

