Aday Halvaşi’den, Genel Başkan Kılıçdaroğlu’na…


Erkek iktidarı değil, eşitlikçi bir iktidar ne zaman?

73

nh1

©Nazmiye Halvaşi

Biri, bunları size söylemek zorunda. Çünkü, duymak istediklerinizin dışında farklı konuşanlar, gerçek dostlarınızdır! Kendini iyi yetiştirmiş ve talep etme hakkı olan kadınlar için CHP’de yollar ne zaman açılacak? Oysa genel başkan seçilip, alışagelmişin dışındaki söylemlerinizde; ‘daha fazla kadın, daha fazla genç’ dediğinizde müthiş umutlandık. Seçimlere kadar… Sonuç ? Bugün kadına yönelik şiddet % 1500 arttığı gibi, kadını dışlayan erkek egemen yapılardaki siyasî şiddet ve ayrımcılık ta giderek yayılıyor! 1 Kasım’da bir kez daha düş kırıklığına uğramak istemiyoruz. Unutmayalım ki dışarda bırakılan kesim toplumun yarısıdır! % 25’ten % 33’e sizin çıkarttığınız cinsiyet kotasının bu kez gerçekten uygulanmasını bekliyoruz. Ve bu satırları size 1 Kasım’da aday Halvaşi olarak değil, yedek kulübesinde bekletilen bütün Nazmiye Halvaşi’ler için yazıyorum. CHP İktidara kadınlarla birlikte gelecek. Gelin kadınlarla barışık olalım.. Yol verin bizlere.. Çok fazla şey mi bekliyoruz?

***

Kemal Kılıçdaroğlu’na açık mektup..

nh_kk

Sevgili Genel Başkanım, size açıktan mektup yazıyorum çünkü söyleyeceklerim milyonlarca kadının duygularıdır! Sesleri olduğumu duymalarını da istedim.

CHP Genel Başkanı olduğunuzda özellikle biz kadınların da umudu oldunuz! O dönemde İsveç-Datça arasında yaşıyordum ve gelişmiş demokrasilerde duyduğumuz sesleri duyar olmuştuk. EŞİTLİK, DEMOKRASİ..

Size İsveç’ten bir mektup yazmış ve hiçbir beklentisi, adaylığı söz konusu olmayan biri olarak siyasete kadın elinin değmesini sağlamanızı önermiştim. Listelerinizi cinsiyet temelinde fermuar sistemi ile hazırlamanızın Türkiye ve CHP siyasetine olası getirisini anlatmıştım! O mailimi/iletimi okuma şansınız oldu mu bilmiyorum. Bildiğim listelere erkeklerin hakim olduğudur! Kadın/erkek herkesin “eşit insan” olduğu bir coğrafyadan bakarken durum anlaşılmazdı..

Şimdi benzer düşüncelerimi yineleyeceğim. O mektuptan özellikle söz ediyorum çünkü bugün ben de adayım. Sözlerimi kendim için algılamanızı istemem. Ben siyasette olsam da olmasam da düşüncelerim değişmedi!

Alıştığımızın dışında bir söylemle daha çok kadını ve genci listelere taşımak istediğinizi söylediniz! Yönetim kademelerindeki erkek egemen yapılara rağmen! Umutlandık.. Seçimlere kadar..
Listeler yine erkeklerden oluşuyordu..

Son onüç yılda Türkiye’de kadına karşı şiddet yüzde binbeşyüz arttı! Bu sadece görünendir! Uğradığı psikolojik, ekonomik, fiziksel, cinsel şiddeti istatistiklere yansıtmayanların bölümü buz dağının görünmeyen kısmı kadardır! Siyasette yer alamayışımız ise kadına karşı siyasi şiddet olarak hissettiğimiz yeni bir şiddet türüdür! Oysa dışarda bıraktığınız kesim toplumun yarısıdır! Ve artık kadınlar uyanmış, talep etmektedir, direnmektedir!

Cinsiyet kotasının yüzde yirmibeşten, otuzüçe çıkması sizin döneminizde oldu. Yine umutlandık! Fakat uygulamada yok! Mahalle delegesinin tamamını erkeklerden oluşturan partili arkadaşıma “cinsiyet kotası” var olmaz böyle, dediğimde. “Geçeceksiniz bu işleri kota falan anlamam” diyebiliyor! Peki buna karşı yaptırım var mı? Kimi kime şikayet edecek oradaki kadınlar! “Lanet olsun” deyip kadınlar kabuğuna çekilirken aynı zamanda seçim çalışması yaptıkları sahalardan da çekiliyorlar! Ve partimi o mahallede temsil edecek olan beş kongre delegesinden üçünün soyadının aynı olması kimsenin dikkatini çekmiyor! Yandaşlık böyle birşey!

7 Haziran seçimlerinde Türkiye HDP’nin fermuar sistemli listeleri nedeniyle çok sayıda kadın adayla tanıştı. Muğla’da bile ilk kez üçü HDP’nin, ikisi AKP’nin beş kadın adayı alanda çalışma yaparken, bizler biraz mahçup ve kırgındık! Atatürk’ün partisi, kadına seçme ve seçilme hakkını veren bir siyasal hareket kadını görmezlikten gelmişti! Toplumun her kesiminde heyecanla kontenjandan bir kadının aday gösterileceği beklentisi hayal kırıklığı ile bitmişti! Listelerdeki erkek arkadaşlarımız değil sorunumuz! Tamamının erkek oluşudur! Ve her seçimde böyle olmasıdır! Muğla’nın bir kadın MV yok.. Bizim dışımızdaki partiler bu konuda yarışıyorlar.. CHP’li kadının umudu yok..!

Sevgili Genel Başkanım, beni tanıyanlar bütün hayatımın kadın hakları mücadelesi içinde geçtiğini bilir! İsveç’te üyesi olduğum Uluslararası Göçmen Kadınları Derneği’nde kırk farklı ülkeden kadın arkadaşım var. Dünyada kadının içinde bulunduğu durumu da gördükçe ülkem için, ülkemin kadınları için neler yapmamız gerektiğini daha iyi biliyorum. Nasıl hiçbir kadın, sadece kadın olduğu için siyasette ilerlemeyi hak etmiyorsa, sadece erkek olduğu ve siyasetteki oyunun kuralını iyi oynadığı için hiç kimse belli makamları hak etmiyor! Kendini iyi yetiştirmiş ve talep etme hakkı olan kadınlar için ne zaman yollar açılacak?
Burası Türkiye.. Çok fazla şey mi bekliyorum?

Sevgili Genel Başkanım, biz kadınlar yedek kulübesinde beklerken yaşlanıp tükenmek istemiyoruz! Takımın karar vericileri erkek oldukça biz o yedek kulübesinden çıkamıyoruz! Bir kere çıksak, bir kere gol atma fırsatı verseniz bir daha o yedek kulübesine göndermeyeceksiniz! Ama siz bizi sahada hiç görmediniz! Böyle giderse yedek kulübesinde de olamayacağız!

7 Haziran’da Denizli CHP’de iki kadın aday destan yazdı ve bir MV artırdı! Büyükşehir Belediye Başkanı Özlem Çerçioğlu ile Aydınlı kadınlar güçlü bir siyasi hareket yarattılar.. Muğla yan komşularına imrenerek bakıyor.. Muğlalı kadınlar 7 Haziran’da kırgındılar. Yerel gazeteler, TV’ler AKP’nin ve HDP’nin kadın adaylarının haberleri ile doluyorken, seçmen “neden CHP’nin kadın adayı yok?” diye sorguluyorken bizim kadınlarımız ancak protokollerin arkasında görüntüye girebiliyordı. Heyecansızdılar. Neden cezalandırıldıklarını bilemiyorlardı! Oysa güçlü ve başarılı kadın hikayelerine çok ihtiyaçları var/dı..

Kadın seçmenin kadın adaya ilgisi kaçınılmazdır! Bunu 1999’da Gölbaşı Belediye Başkan Adayı iken gördüm. Yeter ki onun dilini bil, dokun, hisset.. İki anne gibi konuş.. O nedenledir ki her “kadın aday” dediğimde “hangi kadın?” sorusunu da eklerim. Hayatında kadın için bir gün bile mücadele etmemiş, iki cümle kurmamış, tek bir eylem yapmamış, bir şekilde gücü elinde tutanların getirip “işte kadın” dedikleri benim mektubumun konusu değil!

Sevgili Genel Başkanım,

Söyleyecek çok sözüm var. Elbette hepsini bir mektuba sığdırmam mümkün değil! Önümüzde, bırakın partimizi ülkemizin kaderini belirleyecek çok önemli bir seçim var! Benzer duygularımı 7 Haziran’dan önce de birçok ortamda ifade ettim! Parti olarak oldukça hazır girdiğimiz bu seçimden neden Denizli’de başardık da başka yerlerde başaramadık bakmanızı, görmenizi çok isterim! Yüzde 25 bu partinin kaderi değil! Eğer CHP kendini halka anlatamamışsa bunu yapması gerekenlerin yapamadığı anlamına da gelir! Yine aynı listelerle yola devam ederken bu kez anlatacaklarını varsayıyorsunuz! 2 Kasım günü “demiştim” demek istemediğim için bu mektubu yazıyorum. Kadınlara da güvenin! Kadınlar bugün en büyük acıları yaşarken iktidarı en çok isteyenlerdir! Onları ayağa kaldıracak olan, ayağa kalkmış ve elini uzatmış güçlü bir kadın elidir! Bunu denemediniz, hiç kadın olarak yaşamadınız, bilemezsiniz..

nh16092015

Bu mektubu sadece aday olup “kontenjanı bu kez de bir kadın için kullanın” dediğim Muğla için, kendim için yazmıyorum. Yedek kulübesinde bekletilen bütün Nazmiye Halvaşi’ler için yazıyorum. CHP İktidara kadınlarla birlikte gelecek.
Gelin kadınlarla barışık olalım.. Yol verin bize..
Rizeli Havva Ana’nın feryadına koşalım..
Cizre’de yavrusunun cesedini buzdolabında saklayan anaya ulaşalım..
Soma’da kocasını madene gömen kadının çaresi olalım..
Özgecan için de..
Cansu Kaya için de..
İztuzu için de..
Kafkasör’de direnen kadınlar için de..
Ezilen, horlanan, dövülen, öldürülen bu toplumun yarısı için de..
Yol verin bize..
Kıyılarımıza ölü çocuklar vurmasın..
“Barış”a “Anne” olalım..

Yedek kulübesinden çıkmak..
Tribünden sahaya inmek istiyoruz..
Biz artık iktidar istiyoruz..
Erkek iktidar değil..
Eşitlikçi bir iktidar..

Tarihe bir not daha düştüm belki sadece..
Biri bunları söylemeliydi Genel Başkanım, duymak istediklerinizin dışında başka şeyler söyleyebilenler dostlarınızdır..
Söyledim..
Çünkü Türkiye benim ülkem, CHP benim partimdir!

Sevgi ve saygılarımla..

Nazmiye Halvaşi
CHP PM E. Üyesi
15 Eylül 2015

*

email

twitter

facebook

web_nh

Leave a Reply

